:: مقاله مرتبط با : دوره 3 ، شماره 3 (پاییز 1402)


تحلیل احساسات با استفاده از تشخیص حالت چهره در کسب و کارهای هوشمند


نویسندگان :
کاملیا دهقانی کهنه شهری1، محمدعلی افشار کاظمی2، علیرضا پورابراهیمی3
دانشگاه آزاد اسلامی, تهران1، دانشگاه آزاد اسلامی, تهران, ایران(مسئول)2، دانشگاه آزاد اسلامی, البرز3
صفحات :
107-116
چکیده :

پژوهش پیش رو باهدف تحلیل داده ها و موضوعات مربوط به پیش بینی رفتار مشتریان با استفاده از تشخیص حالات چهره در کسب و کارهای هوشمند مبتنی بر یادگیری عمیق انجام ‌شده است.رویکرد پژوهش حاضر از نوع تحلیلی توصیفی بوده و و به لحاظ هدف پژوهش، كاربردي مي‌باشد.پژوهش با تکنیک پردازش تصویر در جهت پیش بینی رفتار مشتری و تشخیص حالت چهره برای بالا بردن راندمان کسب و کارهای هوشمند و شبکه های اجتماعی انجام شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و همچنین با کمک گرفتن از کتابخانه تنسرفلو درمحیط گوگل کلب و برنامه نویسی پایتون درصدد بررسی موضوعات پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و کمی بوده است و دیتاست انتخابی از تنسرفلوکه نزدیک به یک میلیون تصویر چهره مشتریان در کسب و کارهای هوشمند جمع آوری شده بود, پردازش شد. هفت حالت مهم چهره به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌های ﻣـﺆﺛﺮ در پیش بینی رفتار مشتری در موفقیت اقتصادی کسب و کارهای هوشمند استخراج ﮔﺮدﯾﺪ. با مقایسه بین خروجیهای بدست آمده از پردازش تصویر می توان گفت که در بین هفت حالت چهره(شادی،غم،تعجب،عصبانیت،ترس،تنقروطبیعی)فاکتور خوشحالی با 77.5 درصد نقش موثرتری در استفاده سودآور از کسب و کار هوشمند دارد و فاکتور تنفر از کالا با 22.9 درصد کمترین تاثیر را در پیش بینی رفتار مشتری داشت.درادامه تحقیق تلاش بر بالا بردن دقت و کم کردن خطا در تشخیص رفتار مشتری و تحلیل احساسات در شبکه های اجتماعی انجام شد که با کمک الگوریتم بکاررفته در این پژوهش دقت در تحلیل احساسات کاربران در شبکه اجتماعی اینستاگرام از 77 درصد به دقت 96 درصد و بالاتر از پژوهش های قبلی دست یافته است.


دانلود مقاله

موضوع :
سیستم های اطلاعاتی پیشرفته-سیستم های چند رسانه‌‌ای
کلمات کلیدی :
تحلیل احساسات،تشخیص حالت چهره،پردازش تصویر،کسب و کار هوشمند،یادگیری عمیق

استناد دهی

لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله (Harvard)

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
دهقانی کهنه شهری، کاملیا، افشار کاظمی، محمدعلی، پورابراهیمی، علیرضا، پاییز 1402 . تحلیل احساسات با استفاده از تشخیص حالت چهره در کسب و کارهای هوشمند . سیستم های اطلاعاتی پیشرفته-سیستم های چند رسانه‌‌ای، 3(3) ، صص. 107-116

تعداد بازدید از مقاله : 15
تعداد دانلود فایل : 9


سایر شماره ها



مقالات پر بازدید